Imagebuilding – Deel 2

Imagebuilding – Deel 2

Wat is jouw karakter?

Imagebuilding – Wat is jouw karakter?

In deel 1 van Imagebuilding Wat straal jij uit? heb je gelezen dat er twee voorwaarden zijn voor een sterk merk:

  1. Je imago moet in overeenstemming zijn met je identiteit;
  2. Je uitstraling moet consistent zijn.

Nespresso is een voorbeeld van een sterk merk. Nespresso heeft een consistente uitstraling: Perfectie, genieten, design en eenvoud komen overal terug. In het apparaat, in de capsules, in de reclame, in de koffie. Alle aandacht is op een ding gericht: de rust en de beleving van dat ene moment van een slok hete koffie.

Dat imago bereiken ze door de beste bonen te selecteren, en de lekkerste koffie te branden. Het karakter en de uitstraling zijn met elkaar in balans.

De identiteit is het karakter van je organisatie. Heeft Nespresso met George Cloony het juiste gezicht gekozen? Hoe dan?

Dat karakter, de kern, het waarom van je organisatie, kun je omschrijven in kernwaarden. Die kun je benoemen aan de hand van 3 vragen:

  1. Welke talenten heeft je organisatie?
  2. Waarvoor zet je die talenten in; wat is je missie?
  3. Wat zijn je drijfveren; waarom wil je dat bereiken?

Voor Brainday heb ik de kernwaarden zo omschreven:

  1. Ik ben sterk in analytisch en creatief denken, en ik ken de kracht van grafisch ontwerp.
  2. Ik help ondernemers om een sterk merk te ontwikkelen met een professionele uitstraling van hun organisatie.
  3. Ik wil de wereld een stukje mooier maken en ondernemers een stap verder helpen.

Door je kernwaarden als uitgangspunt te nemen, en je drijfveren in het oog te houden, verzeker je je ervan dat het uiterlijk overeenkomt met het innerlijk.

In het plaatje hieronder komen de identiteit en de vertaling daarvan in je huisstijl, en het imago dat je omgeving van je organisatie heeft, in het midden bij elkaar. De klant wordt van alle kanten beïnvloed. Door zijn overtuigingen, zijn omgeving en jouw inspanningen.

 

 

Wat is jouw karakter? Kun jij de identiteit van jouw organisatie onder woorden brengen?

 

Heb je vragen over je karakter, je identiteit? Stel ze hieronder.

Lees ook deel 3 over imagebuilding, waarin ik je een methode geef hoe je de kernwaarden van je organisatie kunt achterhalen.

Deel uw mening