Imagebuilding – Deel 1

Imagebuilding – Deel 1

Wat straal jij uit?

Infographic-imagebuilding-IMAGO
Als je bij iemand op bezoek gaat, trek je iets leuks aan en je kijkt nog eens in de spiegel of je haar wel goed zit.

Je wilt dus een bepaalde indruk op je omgeving achterlaten. Je wilt sturen, misschien wel onbewust, hoe anderen over je denken als je binnenkomt. Ben je succesvol gekleed, heb je hippe schoenen aangetrokken, kijk je relaxed om je heen? Heb je semi-achteloos je kleding uitgekozen of ben je juist tot in de puntjes verzorgd? Je bent bezig met je imago.

En hoe je ook je best doet, je omgeving bedenkt zélf wel wat hij van jou vindt. Bijvoorbeeld door je tomeloze energie, of door je mening die je ongezouten geeft. Door wat een oude vriend laatst over je zei, of hoe je er vorige week uit zag toen je in de tuin aan het werken was.

Mensen zien je dus zoals je bènt. Mensen prikken er snel doorheen als je je anders voordoet dan je bent. Voor een merk, of je eigen organisatie, geldt dat precies zo!

Het imago van je organisatie maak je niet zelf, dat is het gevoel dat mensen bij je merk hebben. Dat krijgen ze door wat ze gezien en gehoord hebben over je bedrijf of product. Het gebruiksgemak van de website, de irritante of juist komische reclame. Het imago wordt bepaald door de emotie die een bedrijf of product bij mensen teweeg brengt.

Hoe je in de hoofden van je publiek komt, kun je best een beetje sturen: door alle uitingen naar buiten consistent en weloverwogen te communiceren. Jij trekt toch ook iets leuks aan voor een belangrijke afspraak?

Omdat je zelf als ondernemer niet op alle plekken tegelijk met je klanten kunt praten, gebruik je media om je merk te laten zien –website, social media, posters, boekjes– digitaal of gedrukt, afhankelijk van je doel. Via die media kun je de eigenschappen van je bedrijf aan de wereld laten zien.

Om een sterk merk te zijn, moet je imago (hoe anderen je zien), overeenkomen met je identiteit (hoe je bent).

Een goede ontwerper vertaalt de eigenschappen van je bedrijf, je kernwaarden, in een visuele boodschap die het publiek raakt. Die emotie oproept bij je doelgroep.

Hij zorgt ervoor dat de uitstraling van je organisatie overeenkomt met de eigenschappen van je organisatie. Consistent en weloverwogen.

En dat zijn de twee voorwaarden voor een sterk merk:

  1. Je imago en identiteit stemmen overeen
  2. Je uitstraling is consistent en weloverwogen

 

Wat straal jij uit?
Prent je kenmerken in het hoofd van je publiek.

Heb je vragen over je imago? Stel ze hieronder.

 

Lees binnenkort ook deel 2 over imagebuilding, waarin ik je identiteit onder de loep neem.

Lees binnenkort ook deel 3 over imagebuilding, waarin ik een methode beschrijf hoe je je kernwaarden kunt achterhalen.

 

Deel uw mening